22 november 2007

Sügisseminar "E-õppe jäljed Infoajastu KiirTeel" Võrus (esimene päev)

Seminari kodulehekülg - http://voru2007.e-uni.ee/

Kuna antud üritusest otseülekannet ega salvestus ei tehta, siis edastan võimaluste piires selle blogi kaudu infot toimuvast. Mõne aja pärast peaks ka esitluste slaidid seminari koduleheküljele ilmuma.

Seminari avas Peeter Normak ettekandega teemal "Tunnetatud ja realiseeritud paratamatus kui e-õppe arengumootor (Euroopa Liidu kontekstis)". Esmalt käsitles Peeter oma ettekandes rahvusvahelisi, riiklike ja kohalikke prioriteete e-õppe ning uute meetodite kontekstis rõhutades kuivõrd vajalikud on just riiklikud prioriteedid teatud valdkonna arenguks. Formaalselt on Eestis ka e-õppe alased prioriteedid olemas aga nende taga on seni puudunud rahastus (IKT alastesse uuringutesse investeerib Eesti uuringute eelarvest 4% - vastukaaluks saab füüsika 12%). Kuna mitmete näitajate poolest jääb "IT sõbralik Eesti" oma naabritest e-õppe ning elukestva õppe valdkonnas maha, siis leidis Peeter, et on viimane aeg panna vastavad valdkonnad ka Eestis arenema. Selleks pidas ta sobivaks analüüsida Eesti e-õppe alast keskkonda SWOT analüüsi abil.
Toon nüüd välja mõned mulle meelde jäänud märked SWOT analüüsi osas:

Nõrkused
  • Strateegilise juhtimise vähesus
  • E-õppe alase kompetentsi ja uuringute vähesus

Võimalused
  • EL programmide vahendite kaasamine
  • "Suurte asjade" ärategemine
  • E-õppe alal oluliste uuenduste realiseerimine
  • Rahvusvaheliselt e-õppes kõrge renomee saavutamine
  • Haridusest olulise ekspordiartikli tegemine
  • Hariduse kvaliteedihüpe (uus sõltuvus - "teadvussõltuvus")
  • ???
Ettekanne iseenesest oli väga pikk ning põhjalik mistõttu mul kõik meelde ei jäänud - põhiline sõnum oli siiski just võtta ette ja seada kindlad prioriteedid (igal tasemel) elukestva ja e-õppe edukaks arenguks Eestis. Järgmise 6 aasta jooksul on selleks kõigeks veel võimalik ka ELi fondide toetust saada!


Seminari teine ettekanne "E-õpe - aken maailma või isolatsioon?" (Ülle Ernits / Tallinna Tervishoiu Kõrgkool) juurdles lihtsal aga siiski filosoofilisel teemal - kas loomaaia tiigripuuri koristajal on vaja e-õppimise alaseid oskusi? Ülle võrdles põhjalikult nii enda kogemusele kui uuringutele toetudes e-õppe ning tavaõppe plusse-miinuseid jõudes lõpuks ikka järeldusele, et isegi tiigripuuri koristajal oleks vaja e-õppimise alaseid oskuseid :)


Edasi viibisin paralleelsessioonil Parimad e-kursused 2007 Eesti e-Kutsekooli projekti raames. Sel aastal esitati kutsekoolide poolt antud konkursile kokku 36 kursust, milledest nelja antud sessiooni raames ka tutvustati.
Lisan siia enda poolt kogutud lühikesed märkused antud kursuste kohta.

Karismaatiliste õppevideote eripreemia - Kommunikatsioon (Maarja Kask ja Anne Uibo / Tartu Kutsehariduskeskus):
Kursuse eesmärk: suhtlemisoskuste edendamine
75% veebipõhiselt + 25% klassis
Maht 2AP = 1AP (kommunikatsioon ja kommunikatsioonivahendiste kasutamine) + 1AP (suhtlemise alused ja meeskonnatöö)
Kasutab õpikeskkonda IVA. Videod lühikesed aga väga tabavad (salvestatud otse tavaloengus ning töödeldud parajateks lõikudeks). Veebis saadaval nii video kui ainult helifailina (mp3). Enesetestidena on kasutusel Hot Potatoes ristsõnad (teostatud varasemate kursuste tudengite poolt). Harjutused Töötoas foorumi vormis. Kursusel olemas ka oma postiloend. 70% hindest tuleneb praktiliste harjutuste pealt ning 30% viimases tunnis tehtava kontrolltöö pealt.

Juhendmaterjalide eripreemia - Programmeerimine Visual Basic keskkonnas (Olga Popova / Ida-Virumaa Kutsehariduskeskus):
Tunnustus põhjalike ekraanivisioonide ning iseseisvate tööde eest
Maht 1AP
Vene keeles. Õpetatav Arvutiteeninduse eriala raames. Lahendatud Moodle keskkonna peal. Ühistööks kasutusel foorum ning wiki.

Aasta e-kursus reaalvaldkonnas - Ettevalmistus bioloogia koolieksamiks (riigieksamiks) (kursuse autor Allan Lorents / Pärnumaa Kutsehariduskeskus):
Rõhutatud valdkonnad kursusel - hea teostusega kursusesisene õpiobjekt, õppijasõbralik materjalide esitus ning toimiv kursuse sisehindamine.
Maht 1AP
Täielikult (100%) veebipõhine. Keskkonnana on kasutusel Moodle. REKKi poolt tunnustatud ning ka nende materjalide abil osaliselt sisustatud. Ülesehitus nädalate kaupa. Kursus lõppes proovieksamiga. Vaadata saab aadressil http://www.hariduskeskus.ee:8000/moodle (kasutajanimi: tubliopilane; parool: PKHK). Enesetestid koostatud Moodle keskkonna siseselt ja Hot Potatoes abil.

Aasta e-kursus oskusainete valdkonnas - Haljasalade rajamine ja hooldamine (kursuse autor Katrin Uurman / Räpina Aianduskool):
Eriti hinnati kursusel toimuvat suhtlemist õpetaja ning õppurite vahel, õppijasõbralikku materjali esitust, hea disainiga kursuse avalehte ning kasulikke näpunäiteid.
Maht 3AP
Keskkonnana kasutusel Moodle. Kombinatsioonõppe vormis ja väga praktiline (sellest tulenevalt ka tihe foorumisuhtlus, mida õpetaja usinalt juhib). Materjalid peamiselt loenguslaididest ppt ning pdf formaadis (märkimist vääris slaidide hea teostus ehk siis olulise info slaididele panek mitte konspekti sinna kopeerimine). Enesetestid Hot Potatoes ristsõnade vormis.

Aasta e-kursus sotsiaalteaduste valdkonnas - Sissejuhatus reklaami: Piiridega loovus ja reeglitega mäng (kursuse autor Merit Karise / Tartu Kunstikool):
Maht 1AP
100% veebipõhine, õppejõud ise asub Saaremaal ning teostab ka kogu õpetamise sealt
Keskkond: Moodle
Vahendid: eXe Learning, Moodle, FlashPlayer (videote jaoks)
Iga tund lõppeb foorumiga. Enesetestid Moodle vahenditega. Palju videosid ning pildilisi näiteid.


Päeva lõpus osalesin Simulatsiooniprogrammide paralleelsessioonil millelt edastan samuti enda poolt üles tähendatud muljed

Taktikaline staabisimulaator JCATS - Tõnis Asson (Kaitseväe Ühendatud Õppeasutused)
  • Lahingusimulatsioonid
  • Virtuaalsimulatsioonid
  • Konstruktiivsimulatsioonid
JCATS - Joint Conflict And Tactical Simulation
Tegemist on staabisimulatsiooni tarkvaraga. Toimib Linux-i baasil.
Vastab NATO standarditele. Mahult ja võimalustest mitu korda suurem kui Eesti riigi territoorium. 10-Osapoolt. Staabi juhtimine ehk C2. JCATS Väljaõppe eelised:
  • Piiratud manöövrite võimalused, -väljaõppe alad
  • Eelarve kokkuhoid
  • Juhtidele/Planeerijatele suunatud
  • ...

Simulatsioonitarkvara ja andmebaas (Virbus projekt) - Taavi Tamberg ja Ragnar Õun (Tartu Ülikooli Pärnu Kolledž)
http://www.virbusproject.com
Majanduskeskkonna simulatsioon hotelli-, restorani- ja turismimajanduse valdkonnas. Neli partnerit:
  • Soome
  • Saksamaa
  • Eesti
  • Sloveenia
Sihtrühmaks õppurid, õppejõud, uurijad ning töörühmad. Avatud lähtekoodiga veebipõhine tarkvara. Lisaks luuakse andmebaas rahvusvahelise turu kogemustest.
Hulganisti luuakse ka õpiobjekte (MediaWiki baasil), manuale ning käsiraamatuid.
Mängul on kolm taset. Eelkõige on tegemist õppimise keskkonnaga, kuna iga otsus on ainulaadne ning mitte vale vaid kogemusi andev.

Ettevõtluse simulatsioon - Lauri Elevant (Praktik Tallinna Majanduskooli nimel)
ESF projekt
Pizzeria - uus majandusteemaline simulatsioon. Põhineb:
  • Nõudluse ja pakkumise seadustel
  • Reaalne konkurents mängijate vahel
  • Põnev ja eluline stsenaarium
Kuidas mängitakse: internetis, perioodiliselt ja grupiviisiliselt
Aruandlus (bilanss, kasumiaruanne, jne) -> Stsenaarium -> Otsused (hind, turunduskulud, investeeringud, jne)

Simulatsioonitarkvara kasutamine pneumaatika õppimiseks automaatika ja mehhatroonika erialades - Ljudmilla Turajeva ja Stanislav Gugin (Narva Kutseõppekeskus)
Fluidsim-P V3.5 (www.fluidsim.com)
  • Elementide raamatukogu
  • Simulatsioonirežiim (võimaldab ehitada, analüüsida ning parandada mudeleid)

Seminaripäeva lõpus toimus veel Võrus Kandle kultuurimajas kammerorkestri kontsert ning väike vastuvõtt seminari osavõtjatele, mille raames premeeriti ka aasta parimate e-kursuste tegijaid e-VÕTI projekti raames.

Kommentaare ei ole: